Nouvelle publication | Note scientifique sur les tourbières boréales et leur rôle majeur de puit de carbone | dans la revue Nature | par Joannie Beaulne, Michelle Garneau, Gabriel Magnan et Étienne Boucher de Géographie UQAM et du GÉOTOP | Janvier 2021

Peat deposits store more carbon than trees in forested peatlands of the boreal biome

AUTEUR.E.S
Joannie Beaulne | Étudiante à la maîtrise | Département de géographie – UQAM – GEOTOP
Michelle Garneau | Professeure | Département de géographie – UQAM – GEOTOP
Gabriel Magnan | Chargé de cours | Département de géographie – UQAM
Étienne Boucher | Professeur | Département de géographie – UQAM – GEOTOP

Scientific Reports 11, Article numéro 2657 | Janvier 2021

Cliquer ici ou sur le titre pour consulter l’article complet en ligne.

RÉSUMÉ (en anglais seulement)
Peatlands are significant carbon (C) stores, playing a key role in nature-based climate change mitigation. While the effectiveness of non-forested peatlands as C reservoirs is increasingly recognized, the C sequestration function of forested peatlands remains poorly documented, despite their widespread distribution. Here, we evaluate the C sequestration potential of pristine boreal forested peatlands over both recent and millennial timescales. C stock estimates reveal that most of the carbon stored in these ecosystems is found in organic horizons (22.6–66.0 kg m−2), whereas tree C mass (2.8–5.7 kg m−2) decreases with thickening peat. For the first time, we compare the boreal C storage capacities of peat layers and tree biomass on the same timescale, showing that organic horizons (11.0–12.6 kg m−2) can store more carbon than tree aboveground and belowground biomass (2.8–5.7 kg m−2) even over a short time period (last 200 years). We also show that forested peatlands have similar recent rates of C accumulation to boreal non-forested peatlands but lower long-term rates, suggesting higher decay and more important peat layer combustion during fire events. Our findings highlight the significance of forested peatlands for C sequestration and suggest that greater consideration should be given to peat C stores in national greenhouse gas inventories and conservation policies.