Nouvelle publication dans la revue « Climate » sur les espaces agricoles non-conventionnels et les changements climatiques | par Mélanie Doyon et Juan-Luis Klein

Article | Étude de cas

Nouvelle publication sur les espaces agricoles, l’insécurité alimentaire et les changements climatiques. Les cas du Grenier boréal et des Fermes Lufa au Québec.

Non-Conventional Agricultural Spaces and Climate Change:
The Cases of Le Grenier boréal and Lufa Farms in Quebec, Canada

Auteur.e.s
Mélanie Doyon et Juan-Luis Klein | Géographie UQAM

Publié dans la revue Climate | 2021, 9(10), 148

Cliquer ici pour télécharger l’article sur le site web de la revue.

Résumé (en anglais seulement)

The objective of this text is to present a reflection on the link between local initiatives to combat food insecurity and actions adapting to climate change. To this end, two case studies of ongoing experiments in the Canadian province of Quebec will be presented and compared. While these two cases are very different in terms of location, production and people involved, they share the objective of bringing fresh and healthy food, produced locally, to the population of their territory and of rethinking the relationship of the community to nature through food production. Despite their significant differences, each of these two cases features actions for responding to problems that have a common cause: an agro-industrial food system that, by decoupling the locations of production and consumption, in order to maximize the economic profitability of the capital invested, has compromised both the health of citizens and the ecological balance.

Mots clés : changement climatique, sécurité alimentaire, initiatives locales et transition écologique